Vi
feirer pinse som Den hellige ånds høytid, som fødselsdagen til den kristne
kirke. Når jødene feiret pinse, var det en stor fest for førstegrøden ved
starten av hvetehøsten, men også til minne om at Gud gav Moseloven på Sinai.
Pinse kommer av ordet "pentekoste" som betyr "femtiende".
Pinsen falt på den femtiende dagen etter påske, som ble feiret til minne om
utferden fra Egypt. Den første pinsen etter Jesu død, oppstandelse og
himmelfart, skjedde det noe helt spesielt som ga pinsen ny betydning og
innhold for alle Jesu etterfølgere:
Det var noen dager etter at Jesus var blitt tatt opp til himmelen, og de var alle samlet på et sted. "Plutselig lød det fra himmelen som når en kraftig vind blåser, og lyden fylte hele huset hvor de satt. Tunger som av ild viste seg for dem, delte seg og satte seg på hver enkelt av dem. Da ble de alle fylt av Den hellige ånd, og de begynte å tale på andre språk etter som Ånden ga dem å forkynne." (Apg. 2, 1-4). I Jerusalem var det fromme jøder av mange ulike folkeslag, med mange ulike språk. Det ble stor forvirring og undring da hver og en nå fikk høre sitt eget morsmål bli talt. "Vi hører dem tale om Guds storverk på våre egne tungemål!" sa de. 3000 mennesker lot seg døpe den dagen.
Og det var akkurat derfor Den hellige ånd måtte komme - for at evangeliet om Jesus skulle kunne nå ut, fra Jerusalem til jordas ender, til alle folk, på alle språk. De som skulle bære evangeliet ut, var vanlige, enkle mennesker, som oss. De trengte Den hellige ånds hjelp til å rettlede, trøste og formane, til å gi dem de ordene de skulle si i rett tid, og til å gi dem kraft til å gjøre de gjerninger Gud ville at de skulle gjøre. Før Jesus forlot dem, hadde han bedt dem vente på dette underet, og ikke forlate Jerusalem før det hadde skjedd. Og han oppsummerer det som skal skje i de siste ordene han sier dem på jorda: "Dere skal få kraft når Den hellige ånd kommer over dere, og dere skal være mine vitner i Jerusalem og hele Judea, i Samaria og helt til jordens ende." (Apg. 1, 8). Dette er kjernen i oppdraget deres - å være vitner. Den kristne kirke begynner å misjonere, og det skal den holde på med til den dagen Jesus kommer igjen. Slik han betrodde de første disiplene denne oppgaven, betror han den nå til oss. Men vi er ikke alene. Den hellige ånd går sammen med oss.
Det er det Jesus gir løfte om i prekenteksten fra Johannesevangeliet. Han vet at tida nærmer seg da han skal forlate disiplene. Han skal lide og dø på korset. Han forteller dem det selv om de ikke kan forstå, selv om de fylles av sorg, mismot og forvirring. Og han trøster dem: Jeg lar dere ikke bli igjen som foreldreløse barn. Jesus forteller dem noe viktig: Verden skal ikke se ham mer, verden ser ikke og kjenner ikke sannhetens Ånd, som Jesus gir. Verden er alle de krefter som avviser Jesus. Disiplene er ikke av verden, for de tror og tar i mot Jesus. De følger ham. Han sier til dem: "Dere skal se meg, for jeg lever, og dere skal også leve." Etter at han er fysisk borte, skal de fortsette å se ham - med troens øye. De skal se ham i Den hellige ånd, sannhetens Ånd som han sender dem. Slik skal Jesus åpenbare seg for dem, og de skal bli bevart i Guds kjærlighet.
Og hva er det som skal til for at de skal få oppleve dette? Det er at de elsker ham og holder hans bud. I Jesu ord er dette en og samme sak; dersom de elsker ham, holder de hans bud. For oss kan det kanskje virke hardt. Vi vet jo hvor dårlige vi er på å holde bud. Men nettopp derfor trenger vi Den hellige ånd, som Jesus lover disiplene. For Den hellige ånd gjør oss i stand til å se våre synder, så vi kan angre og be om tilgivelse. Så vi kan be om kraft til å begynne på nytt. Hvis vi virkelig elsker Jesus, må vi ta hans ord på alvor. Vår kjærlighet er lite verdt hvis holdningen vår er: "Joda, jeg elsker Jesus, men jeg gidder ikke gjøre det han sier."
Jesus har akkurat sagt til disiplene: "Et nytt bud gir jeg dere: Dere skal elske hverandre. Som jeg har elsket dere, skal dere elske hverandre. Ved dette skal alle forstå at dere er mine disipler: at dere har kjærlighet til hverandre." (Joh. 13, 34-35). Dette budskapet gjentar han seinere. Som Jesu sanne vitner må disiplene stå sammen og ha omsorg for hverandre. De skal bringe budskapet ut til en verden som står dem i mot, en verden som har korsfestet Mesteren deres. En verden som Gud likevel elsker så høyt at han ga sin Sønn den enbårne, for at de som tror ikke skal gå fortapt.
Det var noen dager etter at Jesus var blitt tatt opp til himmelen, og de var alle samlet på et sted. "Plutselig lød det fra himmelen som når en kraftig vind blåser, og lyden fylte hele huset hvor de satt. Tunger som av ild viste seg for dem, delte seg og satte seg på hver enkelt av dem. Da ble de alle fylt av Den hellige ånd, og de begynte å tale på andre språk etter som Ånden ga dem å forkynne." (Apg. 2, 1-4). I Jerusalem var det fromme jøder av mange ulike folkeslag, med mange ulike språk. Det ble stor forvirring og undring da hver og en nå fikk høre sitt eget morsmål bli talt. "Vi hører dem tale om Guds storverk på våre egne tungemål!" sa de. 3000 mennesker lot seg døpe den dagen.
Og det var akkurat derfor Den hellige ånd måtte komme - for at evangeliet om Jesus skulle kunne nå ut, fra Jerusalem til jordas ender, til alle folk, på alle språk. De som skulle bære evangeliet ut, var vanlige, enkle mennesker, som oss. De trengte Den hellige ånds hjelp til å rettlede, trøste og formane, til å gi dem de ordene de skulle si i rett tid, og til å gi dem kraft til å gjøre de gjerninger Gud ville at de skulle gjøre. Før Jesus forlot dem, hadde han bedt dem vente på dette underet, og ikke forlate Jerusalem før det hadde skjedd. Og han oppsummerer det som skal skje i de siste ordene han sier dem på jorda: "Dere skal få kraft når Den hellige ånd kommer over dere, og dere skal være mine vitner i Jerusalem og hele Judea, i Samaria og helt til jordens ende." (Apg. 1, 8). Dette er kjernen i oppdraget deres - å være vitner. Den kristne kirke begynner å misjonere, og det skal den holde på med til den dagen Jesus kommer igjen. Slik han betrodde de første disiplene denne oppgaven, betror han den nå til oss. Men vi er ikke alene. Den hellige ånd går sammen med oss.
Det er det Jesus gir løfte om i prekenteksten fra Johannesevangeliet. Han vet at tida nærmer seg da han skal forlate disiplene. Han skal lide og dø på korset. Han forteller dem det selv om de ikke kan forstå, selv om de fylles av sorg, mismot og forvirring. Og han trøster dem: Jeg lar dere ikke bli igjen som foreldreløse barn. Jesus forteller dem noe viktig: Verden skal ikke se ham mer, verden ser ikke og kjenner ikke sannhetens Ånd, som Jesus gir. Verden er alle de krefter som avviser Jesus. Disiplene er ikke av verden, for de tror og tar i mot Jesus. De følger ham. Han sier til dem: "Dere skal se meg, for jeg lever, og dere skal også leve." Etter at han er fysisk borte, skal de fortsette å se ham - med troens øye. De skal se ham i Den hellige ånd, sannhetens Ånd som han sender dem. Slik skal Jesus åpenbare seg for dem, og de skal bli bevart i Guds kjærlighet.
Og hva er det som skal til for at de skal få oppleve dette? Det er at de elsker ham og holder hans bud. I Jesu ord er dette en og samme sak; dersom de elsker ham, holder de hans bud. For oss kan det kanskje virke hardt. Vi vet jo hvor dårlige vi er på å holde bud. Men nettopp derfor trenger vi Den hellige ånd, som Jesus lover disiplene. For Den hellige ånd gjør oss i stand til å se våre synder, så vi kan angre og be om tilgivelse. Så vi kan be om kraft til å begynne på nytt. Hvis vi virkelig elsker Jesus, må vi ta hans ord på alvor. Vår kjærlighet er lite verdt hvis holdningen vår er: "Joda, jeg elsker Jesus, men jeg gidder ikke gjøre det han sier."
Jesus har akkurat sagt til disiplene: "Et nytt bud gir jeg dere: Dere skal elske hverandre. Som jeg har elsket dere, skal dere elske hverandre. Ved dette skal alle forstå at dere er mine disipler: at dere har kjærlighet til hverandre." (Joh. 13, 34-35). Dette budskapet gjentar han seinere. Som Jesu sanne vitner må disiplene stå sammen og ha omsorg for hverandre. De skal bringe budskapet ut til en verden som står dem i mot, en verden som har korsfestet Mesteren deres. En verden som Gud likevel elsker så høyt at han ga sin Sønn den enbårne, for at de som tror ikke skal gå fortapt.
Uten
Jesus er menneskene lik sauer uten hyrde. Disiplene vet hvem som er
hyrden, de vet hvilken stemme de skal følge. Nå gjelder det å bringe den
stemmen ut til alle folk, så de kan bli kjent med den, elske den og følge
den. Evangeliet overleveres, først muntlig, seinere skriftlig. Disiplene drar
ut, nært og fjernt, de vitner, misjonerer og gjør gode gjerninger. De blir
alle utsatt for forfølgelse. Johannes er den som lever lengst, og
antagelig den eneste som dør en naturlig død. På Efesos, som gammel mann,
skriver han ned, eller får andre til å skrive ned, alle disse ordene som Jesus
sa dem før han døde. (Joh. 14-17)
Den innerste kretsen, de elleve, blir større og større. Nå favner den oss også. Den Jesus de levde og døde for å fortelle andre om, han lever iblant oss i dag. Det er Den hellige ånds største gave; å virke tro i oss, så vi kan bli frelst. Siden troen er levende, beveger den oss. Den får oss til å be, til å kalle på ham vi tror på, til å lære ham bedre å kjenne. Han har sagt: "Uten meg kan dere ingen ting gjøre." (Joh. 15, 5). Det minner oss på, igjen og igjen, at vi må gå til kilden for å hente kraft. Vi kan ikke skape noe nytt av oss selv. Men Gud skaper noe nytt der hvor vi slipper ham inn.
Disiplene fikk oppleve Jesus her på jorda. Ordene han trøster dem med, kan trøste oss like rikelig: "Men jeg sier dere sannheten: Det er det beste for dere at jeg går bort. For dersom jeg ikke går bort, kommer ikke Talsmannen til dere. Men hvis jeg går bort, kan jeg sende ham til dere." (Joh. 16, 7).
Så viktig er Den hellige ånd: Han er Talsmannen og Trøsteren som alltid vil være hos oss. Han utgår fra Faderen og Sønnen, og tilbes sammen med Faderen og Sønnen, sier vi i den nikenske trosbekjennelsen. Pinsen fullfører påsken, og det ligger en jubel i dette at Den hellige ånd utøses over alt folk, høy og lav, liten og stor. Det er en tid for oss, enkle og uferdige mennesker, til å løfte lokket av gleden og slippe frem hjertets jubel. La oss gi Ham vår takk - Han som ved sin Ånd er med oss alle våre dager.
Den innerste kretsen, de elleve, blir større og større. Nå favner den oss også. Den Jesus de levde og døde for å fortelle andre om, han lever iblant oss i dag. Det er Den hellige ånds største gave; å virke tro i oss, så vi kan bli frelst. Siden troen er levende, beveger den oss. Den får oss til å be, til å kalle på ham vi tror på, til å lære ham bedre å kjenne. Han har sagt: "Uten meg kan dere ingen ting gjøre." (Joh. 15, 5). Det minner oss på, igjen og igjen, at vi må gå til kilden for å hente kraft. Vi kan ikke skape noe nytt av oss selv. Men Gud skaper noe nytt der hvor vi slipper ham inn.
Disiplene fikk oppleve Jesus her på jorda. Ordene han trøster dem med, kan trøste oss like rikelig: "Men jeg sier dere sannheten: Det er det beste for dere at jeg går bort. For dersom jeg ikke går bort, kommer ikke Talsmannen til dere. Men hvis jeg går bort, kan jeg sende ham til dere." (Joh. 16, 7).
Så viktig er Den hellige ånd: Han er Talsmannen og Trøsteren som alltid vil være hos oss. Han utgår fra Faderen og Sønnen, og tilbes sammen med Faderen og Sønnen, sier vi i den nikenske trosbekjennelsen. Pinsen fullfører påsken, og det ligger en jubel i dette at Den hellige ånd utøses over alt folk, høy og lav, liten og stor. Det er en tid for oss, enkle og uferdige mennesker, til å løfte lokket av gleden og slippe frem hjertets jubel. La oss gi Ham vår takk - Han som ved sin Ånd er med oss alle våre dager.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar