søndag 11. januar 2015

Preken over Mark. 1, 3-11 (2. søn. i Åpenbaringstiden)


I dag møter vi Johannes – Johannes døperen - midt i hjertet av sin livsgjerning.

I ødemarka holder han til. Han løper ikke etter folk med budskapet sitt. Han banker ikke på dørene, stiller seg ikke opp på torget eller utenfor synagogen. Men folk kommer til ham, de går ut i ødemarka for å se og høre, for å døpes og lære.

Han går kledd i en kappe av kamelhår. Det kan ikke ha vært behagelig. Og maten hans er gresshopper og villhonning. Det kan ikke ha vært til å bli mett av.  Vi møter en mann som skiller seg markant ut, som forsaker alt som mennesker synes er bekvemt. Han står for en ekstrem enkelhet og en radikal nøysomhet. Jeg kan ikke la være å tenke på noe som kan være vår tids motsats; en TV-predikant, gjerne amerikansk, med formue og hang til luksus, velkledd og med et budskap i retning av herlighetsteologi. Det ville ikke akkurat vært Johannes sin stil.

Hva er det han har, hva er det han gir, som får folk til å trekke ut fra husene, fra arbeidet og hverdagen sin? Når Jesus på et seinere tidspunkt vitner om Johannes, sier han: ”Hva gikk dere ut i ødemarken for å se? Et siv som svaier i vinden? Nei! Hva gikk dere ut for å se? En mann kledd i fine klær? De som går i praktfulle klær og lever i luksus, bor i slott. Hva gikk dere da ut for å se? En profet? Ja, jeg sier dere: mer enn en profet! Det er om ham det står skrevet: ”Se, jeg sender min budbærer foran deg, han skal rydde veien for deg.” (Luk. 7, 24-27).

Og det er dette som er Johannes sitt kall, dette er hans drivkraft: Han skal gå foran og rydde vei for Jesus, som er den lovede Messias. Johannes er budbæreren som Jesaja profeterte om. Dette har Gud lagt ned i ham, dette var han kalt til fra han var et foster.

Johannes’ røst lyder derfor i ødemarka, til folket som har dratt ut for å høre: ”Rydd Herrens vei, gjør hans stier rette!” Det er ikke underholdning han byr på. Ikke uforpliktende tidsfordriv. Ikke en god stemning, noe som er egnet til å stryke folk medhårs. Han forkynner en omvendelsesdåp som gir tilgivelse for syndene. Det strømmer de til for. Til den eksentriske mannen bekjenner de syndene sine, og de lar seg døpe i Jordanelva. Dette er Johannes’ gave til folket han tilhører – en forkynnelse som åpner vei for Herrens virke, og en dåp til omvendelse.

For mennesket må vende seg bort fra syndene sine, bort fra de krokete veiene. Lyset faller inn over den rette veien. Den ligger ikke i skygge. Lyset som brer seg inn over den, med de rene strålene som opplyser og varmer menneskene - det kommer fra Jesus. Og det er Jesus Johannes peker på. ”Se Guds lam, som bærer bort verdens synd”. (Joh. 1, 29).

Johannes søker så til de grader ikke sitt eget. Hans gjerning var unik, og den foregikk i et begrenset tidsrom. Samtidig har han noe å lære oss i dag også. Som forkynner opphøyer han Jesus. Han er en lyskaster som passer på å ha rett fokus, det er ikke han selv som skal skinne. Han blir aldri hovmodig. Han faller aldri for fristelsen til heve seg opp på samme nivå som Jesus. Tvert imot - han sier: ”Det kommer en etter meg som er sterkere enn jeg, og jeg er ikke verdig til å bøye meg ned og løse sandalremmen hans. Jeg har døpt dere med vann, men han skal døpe dere med Den hellige ånd.” (Mark. 1, 7-8).

Johannes forkynner et ufortynnet budskap. Han søker ingen popularitet eller personlige fordeler, og han feiger aldri ut. Ved å være urokkelig tro mot sannheten, risikerer han livet sitt hos datidens lunefulle herskere, og mister det til slutt på en brutal måte.

Å skulle ha Johannes som forbilde, er nesten å be om for mye. Johannes er så hel. Det får meg til å tenke på salmen ”Jesus din søte forening å smake”. Jeg kjenner på sukket i denne salmestrofen, og slutter meg til: ”Å den som kunne det ene kun lære: Dø fra sitt eget og ofre seg helt! Å, måtte Jesus mitt all ting kun være, jeg er dessverre så splittet og delt.”

Det slår meg at det må ha vært mye av Johannes sitt mot i Hans Nielsen Hauge. Han gikk foran som en plogspiss, på mange felt. Og han søkte definitivt ikke sitt eget. Alt var for Kristus, alt virke var motivert av evangeliet.

Johannes sin omvendelsesdåp blir avløst av Jesu dåp med Den hellige ånd. Det vil si, Jesus selv døpte ikke, men disiplene hans. (Joh. 4, 2). Da Jesus ble døpt av Johannes, var det ikke fordi han trengte det, men en innvielse til den gjerningen han skulle gjøre, og en proklamasjon av hvem han er: Guds sønn. Derfor kommer han til Johannes, og Johannes vet: ”Han skal vokse, jeg skal avta.” Johannes kjenner seg ikke verdig til å døpe Jesus. Det skulle jo være omvendt. Samtidig er det han, og han alene, som det er gitt å gjøre denne innvielsen.

Øyeblikkene maler seg inn i minnet for alltid. Jesus som lar seg senke ned i vannet - slik han en gang skal la seg senke i døden for vår skyld. Jesus, som stiger opp av vannet - slik han en gang skal stå opp av graven, opp fra døden. Og himmelen deler seg, slik forhenget i tempelet en gang skal revne i to når Jesus utånder. Den gangen skal himmelen være mørk. Nå er den lys og åpen. Og Ånden kommer ned over Jesus som en due. Det lyder en røst fra Himmelen: ”Du er min Sønn, den elskede, i deg har jeg min glede.”

Det må ha vært en ufattelig opplevelse å være vitne til. Johannes får Guds vitnesbyrd helt nært. Han kjenner, hører og ser. I dette øyeblikket er han så nær det hellige, den hellige, som det går an å komme. Jesus, av kjøtt og blod, som samtidig er Gud.

Seinere kan han ta frem denne hendelsen som bekreftet alt hans virke. I fengsel hos Herodes, i prøvelser og anfektelser, avskåret fra livet utenfor, kan han nære seg på det som skjedde, mens han venter på nytt fra disiplene sine.

Johannes er et forbilde, med sitt mot og sin klare forankring i sannheten. Selv Johannes tvilte. Men han fullførte sin gjerning, helt inn i døden. Og gjerningen pekte mot frelsen i Jesus Kristus. Slik Paulus også gjør med sitt liv og sine ord. For Guds frelsesplan er dette, slik Paulus sier det i Efeserbrevet: ”Å sammenfatte alt i Kristus, alt i himmel og på jord i ham”. (Ef. 1, 10).

I dåpen gjør Jesus oss til medarvinger til sitt rike. Det er en gave så stor at den er uoverskuelig. Den rekker inn i det som for oss er ukjent, den kommende verden, det fullendte Gudsriket. Dit vil Jesus ha oss med. For han vil at der han er, skal vi også være. (Joh. 17, 24).

Og derfor kan vi, i vår vandring her på jorda, i tunge og lette dager, løfte blikket oppover og si med Paulus: ” Slik skulle vi være til lov og pris for hans herlighet, vi som alt nå har satt vårt håp til Kristus.” (Ef. 1, 12).


All takk og ære til Gud -
Fader, Sønn og Hellig ånd,
nå og alltid og i evighet
Amen

(Preken holdt i Nykirke kirke 11.01.15)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar