Apostelen Johannes var et tidsvitne. Det er ikke noe eventyr han refererer til, ikke noen myte, ikke noen vandrehistorie. Det er virkeligheten i kjøtt og blod, det sansene erfarte og som de aldri glemmer.
Han vitner
om Jesus Kristus, den levende og oppstandne. Han som var sant menneske og sann
Gud. Det som var fra begynnelsen, skriver Johannes. Guds sønn var ikke noe
påfunn fra Guds side. Han har alltid vært. I evangeliet etter Johannes sier han
det slik: Han var i begynnelsen hos Gud. Alt er blitt til ved ham, uten ham er ikke
noe blitt til. (Joh. 1,2).
Trolig
vokste denne innsikten gradvis frem hos Johannes og de andre apostlene. Trolig
kom mesteparten av innsikten etter Jesu død og oppstandelse, ved at den Hellige
Ånd ledet dem til visshet og klarhet.
De skjønte
ikke alt, den tida de hadde med Jesus her på jorda. Men de opplevde ham, og han
bevarte dem i sine hender. De så, hørte, følte, luktet, smakte. Erfaringene de
gjorde ble dyrebare skatter. Skatter de ikke holdt for seg selv, men satte
livet inn på å dele med andre.
De levde og
vandret med selve Mesteren, den lovede Messias. De var vitner til underne. De
var de nærmeste tilhørerne til taler som trakk hundreder og tusener. De lyttet
til taler og bønner som bare disiplene, den innerste kretsen, fikk høre, men
som likevel ikke var ment bare for dem. De så ham dø. De så ham som oppstanden,
og var seinere vitne til at han for opp til himmelen.
Deres
oppdrag var å bringe det gode budskapet videre til alle folk. De kjempet mot
vranglære, misforståelser, uenighet og splid mellom troende søsken, og mot
forfølgelse. Apostlene var de første i en lang karavane av kristne, av
Jesus-tilhengere. Vi som lever nå utgjør det bakerste leddet, og vi ber om at
flere slutter seg til. Denne karavanen kunne ikke bevegd seg uten at Guds
hellige ånd var og er med.
Ånden
overbeviser hjertene våre og kaller oss til å gå i Herrens tjeneste. Han
trenger oss med det vi stiller til rådighet. Våre hender, våre føtter, våre
tunger og våre sinn.
Og dette
skriver vi for at vår glede skal være fullkommen, skriver Johannes. Ordet ”vår”
kan også oversettes ”deres”. Vår glede, deres glede. Det er vår felles glede
som folder seg ut når budskapet bringes videre og slår rot.
Johannes
vitnet om det han hadde sett og hørt. Hva så med oss? Salige er de som ikke
ser, og likevel tror, sa Jesus. (Joh. 20,29). Vi velger å tro evangelienes
skildringer. Vi velger å tro på den Kristus vi leser om. Men ikke bare med
hodet, med forstanden. Vi tror fordi den Hellige Ånd har lagt dette i hjertene
våre. Han som lyser på ordet, det ordet som er Jesus selv.
Da blir
troen noe mer enn et resonnement man gjør. Den seirende troen åpner seg som
gave, som nåde, en dyrebar skatt. Kanskje har man en gang i livet mistet den.
Eller latt den støve ned, gjort den uvirksom. Kanskje har man gjemt den bort i
forlegenhet. Kanskje har synd og uforstand lagt seg over den og skjult den.
Når man så
finner den igjen, vet man hvor uendelig mye den er verdt. Og vi erkjenner noe
annet: Det var Han som lette etter oss til han fant oss. Han som
ikke lar noen rive oss ut av sin hånd. Det er verdt alt. Det handler om
fellesskapet med Jesus, nå og i det evige livet. Han som er lyset og
kjærligheten som overgår alt. Han som er Guds levende ord.
Det vil vi
dele med andre, for at vår – og deres – glede kan være fullkommen.
Fint sagt om karavane følget
SvarSlett