Har du noen gang lurt på hvor de døde er i tida mellom døden og
oppstandelsen? Det er noe jeg har tenkt på ofte, kanskje fordi det ikke
er et entydig svar på det i Bibelen. Vi kan i det minste ikke vite med
100 % sikkerhet hvordan det er. Jeg vet at det er
mange gode, etablerte kristne som har den overbevisningen at de døde
bare "sover" og venter de dødes oppstandelse. Jeg har inntrykk av at det
er et ganske vanlig syn.
Men hvordan kan det stemme med det vi hører i f.eks. nattverdsliturgien
(kirkeårsprefasjoner, hvis denne delen ikke er "barbert" vekk fra
liturgien): "Ved ham lovsynger englene din herlighet, og
din menighet i himmelen og på jorden priser ditt navn med samstemmig jubel."
Det er presens, det gjelder nå. Når vi kneler i den halvsirkelen
alterringen utgjør (hvis det ikke er nattverd ved intinksjon, da), kan
vi tenke oss at den andre halvsirkelen,
den usynlige, utgjøres av de som har gått trosveien før oss og nå er
hjemme i himmelen. Vi er sammen om lovprisningen. En gang jeg hørte
nattverdsliturgien under en radiogudstjeneste, slo denne setningen
veldig ned i meg, selv om jeg har hørt den utallige
ganger før. Plutselig ble den så levende for meg. Vi er en del av den
menigheten Gud har på jorda, og så finnes det en menighet i himmelen
også. Den utgjøres ikke bare av englene.
Noe jeg synes er befriende, er at min yndlingsandaktsbok-forfatter
Øivind Andersen (1905-1994) svarer tydelig på dette spørsmålet som man
ellers gjerne får vage eller unnvikende svar på - hvor er de døde i tida
mellom døden og oppstandelsen?
"Det er en oppstandelse for alle mennesker. De frelste skal stå opp til
livets oppstandelse, de fortapte derimot til dommens oppstandelse. Joh.
5, 29. Men hvor er de døde før dette skjer? Her taler Guds ord veldig
klart. De som ikke lever med Gud, havner i
dødsriket. Der er det stillhet. Ingen lover Herren i dødsriket.
Der holdes de døde i forvaring til dommens oppstandelse. 2. Pet. 2, 9.
Helt annerledes er det med dem som lever med Gud. De kommer ikke til
dødsriket når de dør. De er "borte fra legemet
og hjemme hos Herren." 2. Kor. 5, 8. De kan vitne og si med
tanke på døden: "Jeg skal vandre for Herrens åsyn i de levendes land."
Sal. 116, 9. I motsetning til dem som farer ned i dødsrikets stillhet,
vitner de: "Men vi skal love Herren fra nå av og
til evig tid. Halleluja!" Sal. 115, 18. Apostelen Paulus vet at når han
forlater dette livet, skal han være med Kristus." (Ved kilden, 24. mars.)
Ja, Paulus kjente seg dratt mot begge sider, for han hadde verdens
viktigste oppdrag å stå i her på jorda. Samtidig lengter han etter å
være med Kristus, for det er så mye, mye bedre. (Fil. 1, 23) Øivind
Andersen peker på at den kristne "...ikke dør når han
skilles fra legemet. Han går til Jesus!"
Tenk også på samtalen mellom Jesus og Marta ved Lasarus grav. Marta gir
et egentlig helt "korrekt" svar: "Jeg vet at han skal stå opp i
oppstandelsen på den siste dag." (Joh. 11, 24) Men så viser Jesus henne
noe mer, noe enda herligere - noe som til og med
overgår det at Lasarus faktisk ble vekket opp like etterpå - han sier:
"Jeg er oppstandelsen og livet. Den som tror på meg, skal leve om han
enn dør." En gang til slutt skulle også Lasarus dø, som alle andre. Men
da i vissheten om at det er et liv på den andre
siden, og der venter Jesus. For den som lever og tror på ham, skal
aldri i evighet dø.
Røveren på korset, han som ba sin bønn "Jesus, husk på meg når du kommer
i ditt rike" (Luk. 23, 42) fikk høre: "Sannelig, jeg sier deg: I dag
skal du være med meg i paradis." Jeg vet at noen har innvendt at for
røveren vil det være "i dag" samme hvor lang tid
det går før han blir vekket opp. Men jeg synes det blir en rar
forestilling. Jeg tror jo at røveren nå lever i himmelen, sammen med
alle de andre troende. Ikke at de er uten bevissthet. Et annet
skriftsted som jeg synes vitner om at de døde allerede har sin
plass hos Gud, er der hvor Jesus snakker med Moses og Elia på et høyt
fjell. (Matt. 17, 3).
Det siste skriftstedet jeg vil ta med, er der hvor forfatteren av
Hebreerbrevet påpeker, etter å ha ramset opp de mange troshelter fra det
gamle testamentet, at vi har en "stor sky av vitner omkring oss".
(Hebr. 12, 1). Men kan denne "skyen av vitner" se oss
som lever på jorda? Vi kan nok ikke vite noe sikkert om det. For min
del håper jeg de er spart for å se all den nød og lidelse og urett som
finnes her på jorda (selv om det også finnes mye godt og gledelig).
Samtidig håper og tror jeg at deres bønner alltid
lever og stiger opp i Guds hjerte: Åp. 5, 8: "...gullskåler fulle av
røkelse, det er de helliges bønner."
Jeg tror ikke at det går an å kalle på eller få kontakt med de døde,
slik noen gjør innenfor okkultisme/alternativ religiøsitet. De åndene
man eventuelt kommer i kontakt med da, er nok heller onde eller
villedende ånder. Dette er ikke etter Guds vilje, og ikke
noe en kristen skal rote seg bort i.
En gang kommer den siste dag - med dom og oppstandelse, og med
opprettelse av det fullendte Gudsriket. Først da får vi det nye legemet,
herlighetslegemet som det kan kalles. I mellomtida er vi hos Herren,
enten vi lever eller dør. Det tror jeg på, og det gir
min tro glede og håp. Øivind Andersen sier at "For alle som tror på
Jesus, er døden den store frigjøringen". Det er sterke ord egentlig, for
vi mennesker har en tendens til å klamre oss til livet. Det er helt
naturlig, sånn er vi skrudd sammen, de aller fleste
av oss. Likevel er det godt, udelt godt, å få minne seg selv om at det
som venter på den andre siden, er å få være sammen med Jesus til evig
tid. Vi har fryd i vente! Enten livet her blir langt eller kort, kan vi
rolig overgi det til ham som er vår Herre.
Han elsker oss her og nå, og vil ta imot oss i sitt rike med evig
kjærlighet.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar