Flere steder i evangeliene leser vi
at Jesus sier til mennesker: "Din tro har frelst deg". For
eksempel i Lukas evangelium, sier Jesus dette fire steder. Han sier det
til kvinnen som fikk sine mange synder tilgitt, hun som salvet føttene hans i
Simons hus. Han sier det til kvinnen som rørte ved kappefliken hans, hun
som hadde lidd av blødninger i mange år. Han sier det til den takknemlige
samaritanen, den ene av de ti spedalske som kom tilbake for å takke og gi
Gud æren. Og han sier det til den blinde mannen ved Jeriko.
Jesus helbreder dem - gjør dem hele igjen. Med det blir livene deres snudd på hodet. Alle kan se det store som har hendt med dem. Og alle kan høre det Jesus sier: "Din tro har frelst deg". Med det tilsagnet reiser han dem opp til vitnesbyrd for seg, han som er Messias. Bare han har myndighet og makt til å frelse. Større enn det å bli frisk, er det å få evig liv i Guds rike. Å få navnet sitt innskrevet i himmelen.
Deres tro kom til uttrykk på forskjellig måte. Kvinnen med blødninger nærmet seg Jesus bakfra, forsiktig og med et ønske om å ikke bli lagt merke til. Hun ville bare røre ved kappefliken hans, med den tilliten at da ville hun bli frisk. Den blinde ved Jeriko ropte på Jesus, høyt og vedvarende. Han visste at Jesus er redningen, og han ga seg ikke før Jesus hørte, og stoppet. Når vi leser at det er deres tro som har frelst dem, kan det være fort gjort å stille seg spørsmålet "Hvis det var meg, ville min tro ha vært nok? Tror jeg sterkt nok, holder min tro mål i Jesu øyne?" Vi kan ha en tendens til å tenke på troen nærmest som en prestasjon, en mental øvelse. Vi kan skjele til andre, og tenke at de har større og sterkere tro enn oss. Men det er et villspor, og innerst inne vet vi det nok selv.
For hva er det som kjennetegner de som kommer til Jesus og får høre "din tro har frelst deg?" Jo, det er akkurat det at de kommer til Jesus. De oppsøker Jesus, de søker sin tilflukt til Jesus i sin nød. Og de gir ham ære. De har den tillit til ham at han er Frelseren. Det er det tro handler om. Å søke tilflukt til Jesus, å komme til Jesus. Når vi gjør det, tar han imot oss. Hver gang, og om og om igjen. For Jesus Kristus er i går og i dag den samme, ja, til evig tid, som det står i Hebr. 13, 8.
Jesus helbreder dem - gjør dem hele igjen. Med det blir livene deres snudd på hodet. Alle kan se det store som har hendt med dem. Og alle kan høre det Jesus sier: "Din tro har frelst deg". Med det tilsagnet reiser han dem opp til vitnesbyrd for seg, han som er Messias. Bare han har myndighet og makt til å frelse. Større enn det å bli frisk, er det å få evig liv i Guds rike. Å få navnet sitt innskrevet i himmelen.
Deres tro kom til uttrykk på forskjellig måte. Kvinnen med blødninger nærmet seg Jesus bakfra, forsiktig og med et ønske om å ikke bli lagt merke til. Hun ville bare røre ved kappefliken hans, med den tilliten at da ville hun bli frisk. Den blinde ved Jeriko ropte på Jesus, høyt og vedvarende. Han visste at Jesus er redningen, og han ga seg ikke før Jesus hørte, og stoppet. Når vi leser at det er deres tro som har frelst dem, kan det være fort gjort å stille seg spørsmålet "Hvis det var meg, ville min tro ha vært nok? Tror jeg sterkt nok, holder min tro mål i Jesu øyne?" Vi kan ha en tendens til å tenke på troen nærmest som en prestasjon, en mental øvelse. Vi kan skjele til andre, og tenke at de har større og sterkere tro enn oss. Men det er et villspor, og innerst inne vet vi det nok selv.
For hva er det som kjennetegner de som kommer til Jesus og får høre "din tro har frelst deg?" Jo, det er akkurat det at de kommer til Jesus. De oppsøker Jesus, de søker sin tilflukt til Jesus i sin nød. Og de gir ham ære. De har den tillit til ham at han er Frelseren. Det er det tro handler om. Å søke tilflukt til Jesus, å komme til Jesus. Når vi gjør det, tar han imot oss. Hver gang, og om og om igjen. For Jesus Kristus er i går og i dag den samme, ja, til evig tid, som det står i Hebr. 13, 8.
Å vende seg til Jesus og påkalle ham - det er
tro, og i den vissheten kan tros-åndedrettet trekke pusten dypt og rolig. Det
er den Hellige ånd vi puster inn, fyller lungene med, når vi kommer til
Jesus med vår synd, nød og sorg. Og vår glede, takk og ære. Den Hellige
ånd herliggjør Jesus og lar oss se ham som Frelseren, etter Gud vår fars
gode vilje. Den treenige Gud virker faktisk i oss, og i verden - det er litt av
et mysterium, og samtidig noe Gud har lagt tydelig og åpent frem i
sitt ord. For Guds ord er levende og virkekraftig. (Hebr. 4, 12). Derfor er det
like gyldig i dag som i opprinnelsen.
Det er likevel ikke alltid så lett for oss
mennesker å hvile i de ordene Gud har gitt oss i Bibelen. Vi vil nok, men det
er ikke alltid vi får det til. Et ord jeg har stanset ved med en viss lengsel,
er der hvor Johannes i sitt første brev skriver "og vi skal la vårt hjerte
falle til ro for hans ansikt". (1. Joh. 3, 19). Jeg trenger
virkelig å la hjertet falle til ro for hans ansikt. Ordet minner meg
på at det jeg ikke trenger, er å mase eller kjempe meg inn til Guds
nærvær og nåde. Jeg kan bare komme, i vissheten om at jeg har ingenting
i meg selv som holder mål for Guds ansikt. Det er ikke det det handler om. Det
handler om å ville komme og ta i mot frelsen som gave, for
ingenting. For Jesus har betalt alt hva det koster. Derfor kan jeg - og du -
være frimodige. "For selv om hjertet fordømmer oss, er Gud større enn vårt
hjerte og vet alt." (1. Joh. 3,
20).
De som fikk høre "din tro har frelst
deg", kan vi identifisere oss med. De var ikke super-troende. De var
vanlige mennesker som søkte Jesus med lengselens stemme, hender og blikk. De
ville bare rekke frem til Jesus, og det var nok. Han som vi rekker hendene ut
etter, han har bøyd seg ned mot oss først. Lenge før vi visste det selv, har
han visst at vi ville komme en dag. Og den som kommer til ham, blir ikke støtt
bort. (Joh. 6, 37).
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar