Han gikk igjen inn i synagogen. Der var det en mann med en hånd som var visnet. Og de holdt øye med Jesus for å se om han ville helbrede mannen på sabbaten, så de kunne reise anklage mot ham. Men han sa til mannen med den visne hånden: «Reis deg og kom fram!» Så spurte han dem: «Hva er tillatt på sabbaten? Å gjøre godt eller å gjøre ondt, å berge liv eller å ta liv?» Men de tidde. Da så han på dem som sto omkring, harm og bedrøvet over at de hadde så harde hjerter, og sa til mannen: «Rekk fram hånden!» Mannen gjorde det, og hånden ble frisk igjen. Men fariseerne gikk ut, og sammen med herodianerne begynte de straks å legge planer mot Jesus for å få tatt livet av ham. (Mark. 3, 1-6.)
Det var strenge regler for sabbaten. Fariseerne fulgte disse reglene med nidkjærhet, mens det som virkelig var viktig i Guds øyne, dessverre kom helt i skyggen for dem. De trodde nok oppriktig at det de gjorde og lærte var rett, men Jesus kjente hele bildet og hele sannheten. Og han refser fariseerne ved flere anledninger, vel vitende om at han kaster stadig mer brensel på bålet deres.
Et sted møter han dem med et sitat fra profeten Jesaja: "Dette folket ærer meg med leppene, men hjertet er langt borte fra meg. Forgjeves dyrker de meg, for det de lærer, er menneskebud." (Jes. 29, 13. Matt. 7, 6-7.) Og Jesus lar det ikke bli med det. Han fortsetter med å gjennomskue dem og irettesette dem: "Ja, dere får det fint til! Dere avskaffer Guds bud for å innføre deres egen overlevering." (Matt. 7, 9.) Det var en velkjent sak at de kunne vri og vende på budene, slik at for eksempel en gave som en ville gi for å hjelpe sin far eller mor, isteden skulle bli gitt til tempelet.
Nå ville de holde øye med denne oppvigleren, Jesus fra Nasaret, i håp om å få reist anklage mot ham hvis han helbredet på sabbaten. De er for blinde til å se at Jesus er den som holder budene fra Gud, ja - han er den eneste som kan oppfylle dem. Det er Jesus som ærer Guds navn der i tempelet, i den hellige Guds bolig, når han gjør det som er godt. Med en autoritet som han har fra sin Far i himmelen, kaller han til seg mannen med den visne hånda. Og mannen kommer frem. Kanskje er han skjelvende og redd der han med ett havner i søkelyset. Jeg ser for meg at det blir stille overalt. Fariseerne følger ham med blikket. Kanskje er han mest av alt fylt med håp og ydmyk tillit til at Jesus kan gjøre noe, og det veier tyngre enn frykten. Frykten for å ta imot Jesu gjerning på sabbaten, i synagogen, og utsette seg for fariseernes forargelse.
Så vender Jesus seg til fariseerne igjen og gjør dem svarløse ved å spørre om hva som er tillatt på sabbaten - å gjøre godt eller å gjøre ondt, å berge liv eller å ta liv? Det kunne de ikke, eller ville ikke, svare på. Så harde hjerter hadde de, at det som sto fremst for dem, var at folket holdt deres overlevering av budene. Om mannen skulle fortsette å ha en syk hånd eller få den helbredet, var ikke deres sak å bekymre seg for. Ingen barmhjertig omsorg for sin neste å spore der.
Men Jesus ber mannen å rekke frem hånda. Han gjør det, og med det samme er hånda frisk. Et mirakel! Gikk det et gisp av forbløffelse og undring gjennom forsamlingen? Var det noen av tilskuerne som ble varme om hjertet? Var det noen som jublet - i det minste inni seg? Var det noen som dirret av harme og egenrettferdighet? Det Jesus akkurat hadde gjort, førte ham et skritt nærmere døden på korset. Han, den uskyldige blant alle oss skyldige. Han, som kom sendt fra Gud og gjorde det som var godt. Han, som sa det som var sant, enten tilhørerne likte det eller ikke.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar